Operat szacunkowy nieruchomości
- Home
- Operat szacunkowy

Góralczyk - wycena nieruchomości
Jakie usługi świadczymy
Jesteśmy firmą specjalizującą się w kompleksowej wycenie nieruchomości – domów, mieszkań, lokali użytkowych, gruntów i działek inwestycyjnych.
Działamy głównie na terenie województwa małopolskiego, aby zapewnić jak najwyższą jakość naszych usług. Doskonale znamy lokalny rynek i mamy wieloletnie doświadczenie, które pozwala nam zdobyć zaufanie zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw.
W operacie szacunkowym uwzględniamy dokładną analizę cen transakcyjnych podobnych nieruchomości, a także stosujemy profesjonalne korekty wartości wynikające z różnic w stanie prawnym, technicznym, lokalizacji i innych istotnych czynnikach. Działamy zgodnie z najwyższymi standardami zawodowymi, dbając jednocześnie o pełną dyskrecję i zachowanie tajemnicy zawodowej.
Sporządzenie operatu szacunkowego
Czym jest operat szacunkowy nieruchomości, potrzebne dokumenty i koszty?
- przy zaciąganiu kredytu hipotecznego – bank wymaga wyceny jako zabezpieczenia,
- przy podziale majątku,
- w sprawach sądowych i administracyjnych,
- przy wyliczeniu należnego podatku do urzędu skarbowego,
- przy inwestycjach deweloperskich lub przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

- Jakie dokumenty są potrzebne do sporządzenia operatu szacunkowego?
- numer księgi wieczystej,
- wypis z ewidencji budynków i gruntów,
- zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej,
- zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej w przypadku mieszkań bez założonej księgi wieczystej,
- projekt budynku w przypadku nieurchomości zabudowanych.
W przypadku mieszkań lub domów, niezbędne może być również potwierdzenie, że nikt nie jest w nich zameldowany. Dobór odpowiednich dokumentów zależy od przeznaczenia nieruchomości oraz celu, w jakim sporządzany jest operat szacunkowy.
- Ile trwa wycena nieruchomości?
Proces sporządzenia ekspertyzy wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szczegółowej analizy dokumentacji, oceny stanu technicznego nieruchomości oraz przygotowania dokumentacji fotograficznej.
Niezwykle ważne jest również uwzględnienie warunków panujących na lokalnym rynku. Czas potrzebny na wykonanie usługi zależy przede wszystkim od charakteru i wielkości obiektu. Oględziny niewielkiego mieszkania wymagają zdecydowanie mniej czasu niż ocena większych nieruchomości, takich jak kamienice czy obiekty o dużej powierzchni użytkowej.
W przypadku prostych zleceń cały proces może zostać zakończony w ciągu 2-3 dni. Natomiast w przypadku bardziej złożonych przypadków konieczne jest indywidualne ustalenie terminu wykonania operatu, który może wydłużyć się nawet do kilku tygodni. Zakres działań oraz stopień skomplikowania nieruchomości mają więc bezpośredni wpływ na długość realizacji ekspertyzy.
- Koszt wyceny
Koszt operatu również ustalany jest indywidualnie na podstawie rodzaju i wielkości nieruchomości, stopnia skomplikowania całego procesu, nakładów czasu do stworzenia dokumentacji, lokalizacji oraz potrzeby przeprowadzenia wizji lokalnej lub dodatkowych analiz. Koszt wyceny mieszkania i domu to wydatek około tysiąca złotych, natomiast w przypadku dużych kamienic może to być kilka tysięcy złotych.
- Kto ponosi koszty operatu szacunkowego?
Koszt sporządzenia operatu szacunkowego ponosi osoba zlecająca jego wykonanie. W praktyce najczęściej jest to nabywca nieruchomości, niezależnie od formy nabycia. Może to dotyczyć zarówno klienta banku ubiegającego się o finansowanie zakupu, jak i osoby, która otrzymała nieruchomość w ramach darowizny lub spadku.
Odpowiadamy na często zadawane pytania
FAQ: Opera szacunkowy nieruchomości
Operat szacunkowy sporządzany jest przez rzeczoznawcę majątkowego z Góralczyk Nieruchomości.
Ważność operatu szacunkowego wynosi 12 miesięcy od daty jego sporządzenia.
Operat szacunkowy to dokument opracowany przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego, w którym przedstawiona zostaje wartość określonej nieruchomości. Wycena to z kolei cały proces szacowania wartości nieruchomości.
Operat szacunkowy nie podlega ogólnodostępnej publikacji i nie jest udostępniany wszystkim osobom. Możliwość zapoznania się z jego treścią przysługuje wyłącznie osobom, którym przekaże go Zlecający wycenę.
- Zlecenie profesjonalnej wyceny to przejaw troski o własne finanse przy sprzedaży nieruchomości
- Profesjonalne oszacowanie jej wartości gwarantuje uzyskanie najkorzystniejszej ceny i sprawne przeprowadzenie transakcji
- Doświadczony rzeczoznawca majątkowy uwzględnia wszystkie czynniki wpływające na wartość nieruchomości na lokalnym rynku
Wycena nieruchomości na potrzeby sprzedaży
Obszar działania
Kraków i sąsiednie powiaty
Dyskretna i profesjonala wycena nieruchomości
Poważnie podchodzimy do zachowania tajemnicy zawodowej dlatego mogą Państwo liczyć nie tylko na profesjonalnie wykonaną wycenę nieruchomości ale również na dyskrecję.