Sprzedaż działki budowlanej to czynność cywilnoprawna, która w wielu przypadkach podlega opodatkowaniu. Aby dobrze przygotować się do sprzedaży, należy przygotować szereg niezbędnych dokumentów. Znalezienie odpowiedniego kupca nie jest prostym przedsięwzięciem i z reguły wymaga cierpliwości oraz dużego zaangażowania w promowanie swojej oferty. Dzisiejszy wpis ułatwi przejście przez procedurę sprzedaży działki budowlanej i sprawi, że sprzedający na pewno nie pominie żadnego z istotnych kroków.
Spis treści:
- Etapy sprzedaży działki budowlanej
- Jakie dokumenty są potrzebne do sprzedaży działki budowlanej?
- Kto wycenia działkę budowlaną na potrzeby sprzedaży?
- Co, jeżeli na terenie działki budowlanej istnieją już jakieś budynki?
Etapy sprzedaży działki budowlanej
Każdy, kto chce sprzedać działkę budowlaną, powinien pamiętać o kilku istotnych krokach. Najważniejszym z nich jest zebranie wszystkich potrzebnych dokumentów. Na tym etapie warto także sprawdzić stan prawny nieruchomości, tak aby żadne niespodziewane komplikacje na tym polu nie skomplikowały ani nie uniemożliwiły przeprowadzenia sprzedaży. Jeżeli sprzedającemu zależy na uzyskaniu optymalnej ceny, powinien skontaktować się z rzeczoznawcą majątkowym, który dokona rzetelnej oceny wartości gruntu będącego przedmiotem sprzedaży. Następnie pozostaje już tylko przygotowanie odpowiedniej oferty oraz jej promowanie. Można dokonać tego samodzielnie lub skorzystać z usług wykwalifikowanych pośredników. Po znalezieniu odpowiedniego kupca należy sporządzić umowę u notariusza. Procedura nie kończy się na podpisaniu umowy. Sprzedający jest zobowiązany do złożenia deklaracji PIT-39. Kiedy sprzedaż nastąpiła przed upływem 5 lat od nabycia działki lub sprzedający nie zamierza skorzystać z ulgi mieszkaniowej, zobowiązany jest także do zapłacenia podatku dochodowego.
Jakie dokumenty są potrzebne do sprzedaży działki budowlanej?
Dla kupującego bardzo ważne będą informacje o stanie prawny działki budowlanej. Zechce on sprawdzić, czy sprzedający jest jedynym właścicielem nieruchomości oraz, czy nie jest ona obciążona hipoteką lub wadami prawnymi. Aby sprzedaż działki budowlanej przebiegła pomyślnie, sprzedający powinien przygotować:
● odpis z księgi wieczystej,
● umowę nabycia (akt notarialny) lub inny dokument potwierdzający prawo własności,
● wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
● mapę ewidencyjną i zasadniczą
● wypis z ewidencji gruntów.
Niezwykle pomocnym dokumentem może okazać się także operat szacunkowy. Dzięki niemu można sprawdzić, czy oczekiwana cena ma realne odzwierciedlenie w wartości działki budowlanej będącej przedmiotem sprzedaży.
Przeczytaj również: Sprzedaż działki – jak sprawdzić ile jest warta?
Kto wycenia działkę budowlaną na potrzeby sprzedaży?
Jedyną osobą, która może dokonać fachowej wyceny na potrzeby sprzedaży, jest rzeczoznawca majątkowy. Swoje szacunki umieszcza on w pisemnym dokumencie znanym szerzej pod nazwą operatu szacunkowego. Rzeczoznawca majątkowy dokonuje wyceny nieruchomości, bazując na znajomości lokalnego rynku oraz na wnikliwej analizie czynników mających wpływ na wartość działki. Jest wiele czynników, które mają wpływ na wartość działki budowlanej. Obok tak oczywistych, jak przeznaczenie działki, czy uzbrojenie znajdują się także: położenie, sąsiedztwo, dostęp do drogi dojazdowej, kształt i wielkość działki, skomunikowanie aż wreszcie ceny podobnych działek w okolicy.
Szukając rzeczoznawcy majątkowego, warto zapytać o polecenie sąsiadów i znajomych. Dobrym pomysłem jest także sprawdzenie opinii w Internecie. Uprawnienia rzeczoznawcy majątkowego można sprawdzić, przeglądając listę biegłych rzeczoznawców majątkowych. Tego wykazu należy szukać na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Warto zwrócić uwagę także na to, aby rzeczoznawca majątkowy `posiadał ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
Co, jeżeli na terenie działki budowlanej istnieją już jakieś budynki?
Kiedy na terenie działki budowlanej znajdują się budynki mieszkalne, nieco wydłuża się lista niezbędnych dokumentów. Jednym z nich jest zaświadczenie mówiące o tym, że w budynkach znajdujących się na terenie działki będącej przedmiotem sprzedaży nie są zameldowane żadne osoby. Po taki dokument należy udać się do właściwego urzędu miasta lub gminy. Kolejnym dokumentem jest certyfikat energetyczny. Pod tym pojęciem kryje się dokument, który informuje o tym, jakie jest zapotrzebowanie energii nieodnawialnej dla danego budynku mieszkalnego.
Kiedy sprzedający zgromadzi potrzebne dokumenty i znajdzie odpowiedniego kupca, wizyta w kancelarii notarialnej przebiegnie bez komplikacji. Warto pamiętać, że sprzedaż nieruchomości to poważne przedsięwzięcie, do którego warto się odpowiednio przygotować.