W niektórych sytuacjach potrzebna jest wycena nieruchomości sporządzona przez rzeczoznawcę majątkowego. Zamawiając ją samodzielnie, warto więc zaznajomić się z tym, jak wygląda procedura wyceny, by jak najlepiej się do niej przygotować.
Na czym polega wycena nieruchomości?
Wycenę nieruchomości sporządza rzeczoznawca majątkowy, który ma odpowiednie wykształcenie i uprawnienia zawodowe, a zatem jest wpisany do Centralnego Rejestru Rzeczoznawców Majątkowych. Rzeczoznawca może dokonywać wyceny do różnych celów, w tym:
- do celów postępowań skarbowych;
- do celów postępowań sądowych;
- na potrzeby inwestorów;
- na potrzeby zabezpieczenia kredytów hipotecznych;
- na potrzeby ubezpieczenia
- do celów prywatnych np. sprzedaży mieszkania.
W każdym przypadku procedura wyceny wygląda bardzo podobnie. Na spotkaniu z rzeczoznawcą należy przedstawić mu wszystkie dokumenty, które mogą posłużyć mu do sporządzenia wyceny, ustalić zakres i cel sporządzenia wyceny, a także podpisać umowę. Po oględzinach nieruchomości, rzeczoznawca majątkowy wybierze odpowiednią dla charakteru nieruchomości metodologię i sporządzi operat szacunkowy.
Czynniki, które weźmie pod uwagę rzeczoznawca majątkowy, zależą przede wszystkim od charakteru nieruchomości oraz celu sporządzania wyceny. Najczęściej będą to jednak:
- typ nieruchomości (lokal użytkowy, dom jednorodzinny, mieszkanie w domu wielorodzinnym, itp.);
- lokalizacja nieruchomości;
- ewentualne zadłużenie oraz inne roszczenia wobec nieruchomości;
- ceny rynkowe obowiązujące w najbliższej okolicy dla nieruchomości danego typu;
- wiek i stan techniczny budynku
- parametry fizyczne nieruchomości (powierzchnia użytkowa, kubatura, funkcjonalność);
- standard wykończenia;
- dostęp do infrastruktury.
Jakie dokumenty należy przygotować do wyceny? Gdzie je uzyskać?
Na spotkaniu z rzeczoznawcą – a najlepiej jeszcze przed nim – warto ustalić, jakie dokumenty będą niezbędne, by można było dokonać rzetelnej i uczciwej wyceny wartości nieruchomości. Ich rodzaj i liczba zależy bowiem i od celu, w jakim sporządza się wycenę, i od charakteru samej nieruchomości. Najważniejsze z nich to:
- odpis z księgi wieczystej – dziś wystarczy podać rzeczoznawcy numer księgi wieczystej; treść księgi rzeczoznawca zbada poprzez ogólnodostępny system
- wypis z ewidencji gruntów oraz mapa ewidencyjna – wniosek o wydanie tych dokumentów składa się w starostwie powiatowym, właściwym dla miejsca położenia nieruchomości; w większości starostw wypis wydawany jest „od ręki”
- dokument potwierdzający prawo własności– najczęściej jest to akt notarialny; jeśli go nie posiadamy (np. zgubiliśmy go lub uległ on zniszczeniu), możemy uzyskać odpis w kancelarii notarialnej, w której był on sporządzony
- dokumentacja techniczna budynku – projekt lub inwentaryzacja; na podstawie tej dokumentacji bezspornie zostaną ustalone parametry obiektu
Zapraszam do kontaktu
Zadzwoń
663 – 830 – 120
Łukasz Góralczyk
Rzeczoznawca majątkowy