Kraków to popularne miasto, w którym rynek nieruchomości prężnie się rozwija. Miasto stwarza wiele możliwości rozwoju, dlatego wiele osób chce w nim zamieszkać. Przekłada się to na dynamiczne zmiany wartości nieruchomości, dlatego przed sprzedażą lub kupnem mieszkania warto dowiedzieć się co to jest wycena nieruchomości w Krakowie.
Spis treści:
- Wartość nieruchomości, dlaczego jest potrzebna?
- Ile kosztuje wycena mieszkania w Krakowie?
- Jak obliczyć wartość domu/mieszkania w Krakowie 2025?
- Czy można samemu obliczyć wartość nieruchomości? Kiedy usługa rzeczoznawcy jest konieczna?
- Jakie dokumenty są potrzebne do wyceny u rzeczoznawcy?
- Rzeczoznawca majątkowy, czy warto?
- Efektem wyceny nieruchomości jest operat szacunkowy. Po co robi się operat szacunkowy?
- Ile razy można aktualizować operat szacunkowy?
- Krok po kroku jak możesz wycenić nieruchomość w Krakowie?
- Gdzie szukać rzeczoznawcy majątkowego?
- Najczęściej zadawane pytania FAQ
Wartość nieruchomości, dlaczego jest potrzebna?
Przedmiotem wyceny mogą być nieruchomości lokalowe, gruntowe, mieszkalne zabudowane oraz komercyjne. Do najpopularniejszych celów sporządzania wyceny należą:
- ubieganie się o kredyt hipoteczny,
- podział majątku,
- aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego,
- ustalanie opłaty adiacenckiej i planistycznej,
- transakcja kupna-sprzedaży,
- ustalanie wysokości odszkodowań,
- sprawy spadkowe,
- egzekucje komornicze,
- cele podatkowo-skarbowe.
Ile kosztuje wycena mieszkania w Krakowie?
Na terenie Krakowa działa blisko 200 firm, które zajmują się wyceną nieruchomości. Warto pamiętać, że każdorazowo koszt usługi wyceny mieszkania jest ustalany indywidualnie. Przyjmuje się, że średnia cena wyceny mieszkania w Krakowie w 2025 roku, które nie ma skomplikowanego statusu prawnego, wynosi 650 złotych.
Do wyceny nieruchomości warto wybrać sprawdzonego i polecanego rzeczoznawcę, np. z Góralczyk Nieruchomości, aby mieć pewność, że zostanie ona prawidłowo przeprowadzona.
Jak obliczyć wartość domu/mieszkania w Krakowie 2025?

Jeśli wystawiamy mieszkanie lub dom na sprzedaż, możemy sprawdzić ceny ofertowe podobnych nieruchomości dostępnych w okolicy. Istnieje także możliwość skorzystania z darmowych kalkulatorów dostępnych w sieci, które na podstawie kilku ogólnych informacji wskazują na średnią cenę, jaką można uzyskać za daną nieruchomość. Należy jednak pamiętać, że te metody, choć darmowe, wcale nie są dokładne. Nie biorą bowiem pod uwagę wielu indywidualnych cech nieruchomości, które mają kluczowe znaczenie dla jej wartości rynkowej. Samodzielne ustalanie ceny ofertowej może przysporzyć sprzedającemu wiele kłopotów.
Zaniżona lub zawyżona cena zwykle odstrasza potencjalnych nabywców i czyni ze sprzedaży nieruchomości długi, żmudny proces. Co istotne, samodzielnie dokonana wycena nie przedstawia realnej wartości dla instytucji finansowych i sądów, dlatego nie przyda się w przypadku ubiegania się o kredyt hipoteczny lub w trakcie podziału majątku. Płatnym sposobem, który pozwala na poznanie wartości nieruchomości, jest podjęcie współpracy z rzeczoznawcą majątkowym. Specjalista stworzy autorską ekspertyzę w postaci operatu szacunkowego, w której uwzględni nie tylko trendy panujące na lokalnym rynku, ale przede wszystkim indywidualne cechy wycenianego obiektu.
Polecamy do przeczytania: Skąd wziąć wartość rynkową nieruchomości?
Czy można samemu obliczyć wartość nieruchomości? Kiedy usługa rzeczoznawcy jest konieczna?
Jak już wspomnieliśmy, samodzielne oszacowanie wartości nieruchomości jest możliwe. Nie istnieje prawny obowiązek dokonywania profesjonalnej wyceny przed kupnem lub sprzedażą mieszkania. Samodzielne obliczenie wartości nieruchomości wymaga poświęcenia odrobiny czasu. Analiza cen ofertowych podobnych nieruchomości będzie znacznie bardziej czasochłonna niż korzystanie z kalkulatorów wyceny dostępnych w Internecie. Należy przy tym pamiętać, że oba te sposoby charter wyłącznie informacyjny i często niemożliwe jest ustalenie realnej wartości nieruchomości.
Usługa rzeczoznawcy majątkowego jest niezbędna, kiedy kupno nieruchomości jest finansowane z kredytu hipotecznego. Wycena ma wówczas realny wpływ na wysokość udzielonego finansowania. Bank porównuje wysokość kredytu do wartości nieruchomości i jeżeli stosunek kwot jest zbyt niski, kredytobiorca zapewne spotka się z negatywną decyzją. Dzieje się tak, ponieważ większość banków nie udziela kredytów hipotecznych w kwocie wyższej niż 80% wartości nieruchomości.
Obecnie także wiele firm ubezpieczeniowych wymaga przedstawienia operatu szacunkowego. Może okazać się, że nie ubezpieczymy domu, mieszkania lub działki bez podjęcia współpracy z rzeczoznawcą majątkowym.
Wykonanie profesjonalnej wyceny będzie konieczne również wtedy, kiedy stanie się ona przedmiotem postępowania sądowego. Najczęściej dotyczy to podziału majątku oraz postępowań spadkowych.
Operat szacunkowy przyda się także, wówczas gdy chcemy określić wysokość podatków i odszkodowań. Bez wyceny nie obejdziemy się w sytuacji, gdy nieruchomość ma wejść w poczet aktywów firmy. Rzeczoznawca majątkowy okaże się niezbędny podczas oddawania nieruchomości w użytkowanie wieczyste.
W Góralczyk Nieruchomości oferujemy wyceny:
- na potrzeby sprzedaży,
- nieruchomości otrzymanych w spadku,
- pod kredyt hipoteczny,
- na potrzeby postępowań sądowych,
- regulowanie stanów prawnych,
- dla potrzeb księgowych,
- na potrzeby zabezpieczenia wierzytelności,
- dla deweloperów,
- nieruchomości nietypowych,
- dla potrzeb postępowań administracyjnych.
Czytaj więcej: Jak sporządzamy wyceny na potrzeby sprzedaży nieruchomości?
Jakie dokumenty są potrzebne do wyceny u rzeczoznawcy?
Zakres oraz liczba niezbędnych dokumentów są definiowane przez rodzaj wycenianej nieruchomości. Przyjmuje się, że do podstawowych dokumentów, jakie należy przygotować, należą:
- akt notarialny,
- aktualny odpis z księgi wieczystej,
- wypis i wyrys z ewidencji gruntów,
- wypis z rejestru gruntów,
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
- dokumentacja techniczna budynków.
Rzeczoznawca majątkowy, czy warto?

Współpraca z rzeczoznawcą majątkowym to wiele korzyści i pewność rzetelnej wyceny nieruchomości.
Klienci mogą liczyć na:
- analizę uwzględniającą ceny rynkowe, czynniki społeczne i demograficzne,
- ocenę stanu prawnego, technicznego oraz lokalizacji nieruchomości,
- dobór odpowiedniej metodologii wyceny w zależności od celu i typu obiektu,
- opracowanie operatu szacunkowego – dokumentu akceptowanego przez banki, sądy i urzędy,
- zwiększenie wiarygodności sprzedającego i dostęp do cennych informacji dla kupującego.
Bez wątpienia współpraca z rzeczoznawcą majątkowym przynosi wiele realnych korzyści. Analiza wykonywana przez rzeczoznawcę majątkowego jest złożonym procesem. Specjalista porównuje ceny rynkowe w okolicy, uwzględniając czynniki społeczne i demograficzne, takie jak, chociażby wielkość i struktura rodziny, czy popularność konkretnego typu nieruchomości. Oprócz stanu prawnego i technicznego obiektu rzeczoznawca zapozna się także z jej lokalizacją, zwracając uwagę na położenie względem infrastruktury i komunikacji. Rzeczoznawca wybierze także stosowną metodologię wyceny, dobierając ją nie tylko do typu obiektu, ale także do celu, dla jakiego tworzona jest ekspertyza. Efektem wnikliwej analizy jest rzetelna wycena nieruchomości przedstawiona w formie operatu szacunkowego, który ma status dokumentu i jest respektowany przez banki, organy podatkowe oraz sądy. Z punktu widzenia potencjalnego nabywcy, operat szacunkowy jest cennym źródłem informacji na temat nieruchomości i sprawia, że sprzedający zyskuje na wiarygodności.
Zachęcamy do przeczytania: Jak oszacować wartość domu? Wycena domu przez rzeczoznawcę
Efektem wyceny nieruchomości jest operat szacunkowy. Po co robi się operat szacunkowy?
Operat szacunkowy to pisemne opracowanie zawierające autorską opinię rzeczoznawcy majątkowego o wartości nieruchomości będącej przedmiotem wyceny. W treści operatu szacunkowego znajdziemy zakres i cel wyceny, dokładny opis stanu technicznego i prawnego nieruchomości wraz ze wskazaniem źródeł informacji, określenie przeznaczenia nieruchomości, analizę sytuacji panującej na lokalnym rynku nieruchomości, opis wybranej metodologii oraz techniki wyceny i wreszcie skrupulatne wyliczenia, których wynikiem jest przedstawienie wartości nieruchomości. Operat szacunkowy potwierdza wartość nieruchomości przed sądem, urzędem, firmą ubezpieczeniową oraz przed bankiem.
Ile razy można aktualizować operat szacunkowy?
Jak już wspomnieliśmy, ważność operatu szacunkowego wynosi 12 miesięcy od dnia jego sporządzenia, jeżeli w tym czasie nie zajdą istotne zmiany czynników wpływających na wartość nieruchomości. Sposobem na przedłużenie ważności operatu szacunkowego jest potwierdzenie jego aktualności przez rzeczoznawcę majątkowego. Polega to na dołączeniu do operatu klauzuli i aktualnej analizy, która potwierdza ważność informacji zawartych w dokumencie. Potwierdzić ważność operatu szacunkowego można tylko jeden raz, co przedłuża jego „termin przydatności” o kolejne 12 miesięcy. Nie jest jednak możliwe aktualizowanie operatu szacunkowego. Aktualizacja to zmiana polegająca na dostosowaniu dokumentu do nowych realiów rynkowych. Taka forma „przedłużenia ważności” nie jest dopuszczalna i w tej sytuacji wymagane jest sporządzenie nowego operatu szacunkowego. Potwierdzenie aktualności operatu szacunkowego nie może prowadzić do zmiany wartości nieruchomości.
Krok po kroku jak możesz wycenić nieruchomość w Krakowie?
Wycena nieruchomości w Krakowie, którą przeprowadza Góralczyk Nieruchomości opiera się nie tylko na wieloletnim doświadczeniu i szerokiej wiedzy specjalistów. Pod uwagę jest brany także szereg czynników, które mają istotny wpływ na wartość nieruchomości.
Krok 1: Skontaktuj się z nami
Interesuje Cię wycena nieruchomości Kraków? W pierwszej kolejności skontaktuj się z nami. Możesz to zrobić telefonicznie, mailowo lub przez formularz kontaktowy. Pierwsza rozmowa jest niezobowiązująca i służy temu, abyśmy mogli dowiedzieć się, w jakim celu ma być przeprowadzona wycena.
Krok 2: Ustalamy, jakiego typu wyceny potrzebujesz
Kolejnym krokiem jest ustalenie typu wyceny, jaką potrzebujesz. Możemy sporządzić operat szacunkowy, czyli oficjalny dokument do banku lub sądu, a także mniej formalną analizę, która jest przydatna przed sprzedażą mieszkania lub działki. Służymy również fachowym doradztwem w wyborze odpowiedniej wyceny, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że nie każdy nasz klient musi się na tym znać.
Krok 3: Przekazujesz nam dokumenty
Po ustaleniu szczegółów dostarczasz nam wszystkie niezbędne dokumenty, czyli akt notarialny, odpis z KW, wypis i wyrys z ewidencji gruntów, wypis z rejestru gruntów oraz wypis z MPZP i dokumentację techniczną budynków. Jeśli brakuje jakichś dokumentów, to służymy pomocą w ich skompletowaniu.
Krok 4: Wizja lokalna – odwiedzamy nieruchomość
W następnym kroku umawiamy się z Tobą, aby przeprowadzić wizję lokalną w miejscu, gdzie znajduje się nieruchomość. Jesteśmy pod tym względem elastyczni, więc dostosowujemy się do Twojego wolnego terminu. Mogą to być także terminy popołudniowe i weekendy. Podczas wizji lokalnej rzeczoznawca sprawdzi stan techniczny i prawny nieruchomości, oceni lokalizację, zagospodarowanie terenu, standard wykończenia budynku, czy też dostęp do komunikacji miejskiej. Wizja lokalna przeprowadzana jest w obecności właściciela mieszkania lub domu, natomiast w przypadku gruntu niezabudowanego jego obecność nie jest konieczna.
Krok 5: Analiza rynku i sporządzenie wyceny
Doskonale znamy krakowski rynek nieruchomości, dlatego możemy dokonać bardzo dokładnej wyceny nieruchomości. Bardzo dobrze wiemy, jak powinna być przeprowadzona wycena mieszkania Kraków 2025, ponieważ mamy bogate doświadczenie w tym mieście i świetnie znamy specyfikę poszczególnych dzielnic stolicy Małopolski. Pod uwagę bierzemy między innymi mieszkania lub domy, które znajdują się w tej samej dzielnicy lub najbliższej okolicy. Na podstawie zebranych danych z naszych baz na temat sprzedanych i wystawionych do sprzedaż nieruchomości, możemy dokonać rzetelnej wyceny Twojego domu lub mieszkania.
Krok 6: Otrzymujesz gotową wycenę
Po otrzymaniu wszystkich niezbędnych dokumentów oraz przeprowadzeniu wizji lokalnej, sporządzamy dokument, w którym zawarta jest wycena domu Kraków lub innej nieruchomości. Przygotowanie operatu szacunkowego, który jest zgodny z obowiązującymi przepisami, zajmuje od 3 do 5 dni. Przekazujemy Ci dokument w wersji papierowej i elektronicznej – gotowy do przedstawienia w banku lub sądzie. Ile kosztuje wycena mieszkania w Krakowie? Koszt usługi jest ustalany indywidualnie i zależy od przewidywanego nakładu pracy związanego z wyceną nieruchomości.
Gdzie szukać rzeczoznawcy majątkowego?
Solidny rzeczoznawca majątkowy powinien wykazywać się dociekliwością, terminowością i doskonałą znajomością lokalnego rynku nieruchomości. Szukając odpowiedniego specjalisty, warto zasięgnąć opinii znajomych i sąsiadów. Pomocne okazują się także opinie umieszczone w Internecie. Rzetelność rzeczoznawcy majątkowego sprawdzimy w Centralnym Rejestrze Rzeczoznawców Majątkowych. Spis jest powszechnie dostępny.
O podobnej tematyce: Wycena mieszkania/domu w spadku przez rzeczoznawcę majątkowego 2025
Najczęściej zadawane pytania FAQ
>> Czy warto brać rzeczoznawcę?
Zdecydowanie tak. Rzeczoznawca majątkowy Kraków ma niezbędną wiedzę oraz informacje, aby mógł rzetelnie i wiarygodnie wycenić nieruchomość. Wykorzystuje do tego szereg czynników, które inne osoby mogłyby pominąć, jak np. analiza rynku lokalnego.
>> Co obniża wartość nieruchomości?
Wartość nieruchomości może obniżać między innymi jej zły stan techniczny, lokalizacja w nieatrakcyjnym miejscu miasta, obciążenia hipoteczne, uciążliwe sąsiedztwo, czy też układ pomieszczeń.
>> Czy rzeczoznawca zaniża wartość?
Specjalista majątkowy Kraków nie zaniża wartości nieruchomości. Dzięki odpowiedniej wiedzy oraz doświadczeniu przygotowuje operat szacunkowy, który ma realne odzwierciedlenie w obecnej sytuacji na rynku nieruchomości.